Παρασκευή, 21 Μαρτίου 2008

Backreaction: Experimental Traffic Jams

Backreaction: Experimental Traffic Jams

Ακόμα ένα πολύ ενδιαφέρον post από το Backreaction με θέμα τα μποτιλιαρίσματα αλλά χωρίς την μποτίλια. Ας εξηγήσω τι εννοώ όμως. Ο κλασικός λόγος για ένα μποτιλιάρισμα είναι σε κάποιο σημείο της ροής των αυτοκινήτων να δημιουργηθεί μία στένωση ή αυτό που λέμε bottleneck, με αποτέλεσμα τα αυτοκίνητα να αναγκάζονται να επιβραδύνουν και να δημιουργείται έτσι η συμφόρηση. Αυτό το φαινόμενο όμως δεν είναι ο μόνος λόγος που μπορεί να εκδηλωθεί κυκλοφοριακή συμφόρηση. Υπάρχει και ένα φαινόμενο που εκδηλώνεται όταν έχουμε μια σταθερή ροή αυτοκινήτων και λέγεται fantom traffic jam και οφείλεται στην ανομοιομορφία της ταχύτητας κίνησης των αυτοκινήτων. Έτσι αν κάποιο αυτοκίνητο ελαττώσει για κάποιο λόγο την ταχύτητά του και πλησιάσει πολύ το όχημα που βρίσκεται πίσω του, τότε δημιουργείται ουσιαστικά ένα "κύμα" το οποίο διαδίδεται προς τα πίσω προκαλώντας ένα κινούμενο μποτιλιάρισμα το οποίο μεγαλώνει καθώς διαδίδεται. Το φαινόμενο αυτό φαίνεται στο παρακάτω video:



Το video δείχνει ένα σχετικό πείραμα που πραγματοποιήθηκε Η εργασία είναι: "Traffic jams without bottlenecks—experimental evidence for the physical mechanism of the formation of a jam by Yuki Sugiyama et al., New J. Phys. 10 (2008) 033001".

Στο Backreaction έχει αρκετές ακόμα ενδιαφέρουσες αναφορές. Εγώ απλά θα παραθέσω αυτή την πολύ ενδιαφέρουσα εικόνα που δείχνει την εξέλιξη του μποτιλιαρίσματος που διαδίδεται προς τα πίσω με σταθερή ταχύτητα περίπου 20 km/h



Τέτοιου είδους μποτιλιαρίσματα είναι πολύ χαρακτηριστικά για τα Ελληνικά δεδομένα. Στο video φαίνεται πολύ καθαρά ότι η αιτία είναι ένας οδηγός που κάποια στιγμή καθυστερεί υπερβολικά. Δυστυχώς τέτοια φαινόμενα είναι γενικά αναπόφευκτα, αλλά θα μπορούσαν να μην εμφανίζονται τόσο εύκολα αν ο κάθε οδηγός είναι συντονισμένος με την κίνηση των υπολοίπων. Η συνήθης πρακτική του Έλληνα οδηγού να κινείται από την μία σαν να βρίσκεται σε κατάσταση Νιρβάνας ή από την άλλη σαν να τρέχει σε αγώνα ταχύτητας, αλλάζοντας συνεχώς λωρίδες κυκλοφορίας και κάνοντας σφήνες, επιδεινώνουν την κατάσταση. Η ουσία του προβλήματος είναι η έλλειψη σεβασμού στον άλλο οδηγό και στον κώδικα οδικής κυκλοφορίας.

Μπορεί η φυσική να μην είναι με το μέρος μας σε αυτό το θέμα, αλλά και εμείς κάνουμε ότι χειρότερο μπορούμε...

Δεν υπάρχουν σχόλια: