Τετάρτη, 15 Σεπτεμβρίου 2010

Ο μύθος του μύθου της υποχρηματοδότησης των ΑΕΙ

Ο Πάσχος Μανδραβέλης έχει ένα άρθρο στην Καθημερινή με τίτλο, "Ο μύθος της υποχρηματοδότησης των ΑΕΙ".

Στο άρθρο καταλήγει, συγκρίνοντας τα ποσοστά επί του ΑΕΠ ανάμεσα στην Ελλάδα και τη Γερμανία, ότι:

Από την άλλη, όμως, η χώρα μας εμφανίζεται να ξοδεύει πολλά περισσότερα για τα τριτοβάθμια ιδρύματα, σε σύγκριση με τις άλλες δυτικές χώρες. Η Ελλάδα ξοδεύει το 1,44% του ΑΕΠ στην ανώτατη εκπαίδευση, όταν η κραταιά Γερμανία δίνει το 1,14% του ΑΕΠ, οι ΗΠΑ το 1,33% και ο μέσος όρος της Ευρώπης των «27» είναι στο 1,15%. (Σ.Σ.: η παιδεία που χαντακώνουμε είναι η δευτεροβάθμια. Η Ελλάδα δίνει στα Γυμνάσια και Λύκεια το 1,14% του ΑΕΠ, ενώ ακόμη και η Εσθονία δίνει το 2,32%. Ο μέσος όρος της Ευρώπης των «27» είναι 2,25%).


Χμ... για να δούμε αν η λογική του κ. Μανδραβέλη είναι σωστή ή πάσχει πουθενά.

Σύμφωνα με τα δεδομένα που μπορεί να βρει κανείς στο Wolfram Alpha για την Γερμανία και την Ελλάδα, ας κάνουμε έναν πρόχειρο υπολογισμό για το πόσα ξοδεύει η Ελλάδα σε σχέση με την Γερμανία σε απόλυτα νούμερα.

Η Γερμανία λοιπόν έχει πληθυσμό 82.3x10^6 άτομα με GDP 3.649x10^12 του οποίου το 1.14% είναι περίπου 4.16x10^10 ευρώ.
Η Ελλάδα αντίστοιχα έχει πληθυσμό 11.1x10^6 με GDP 355.9x10^9 του οποίου το 1.44% είναι περίπου 5.13x10^9 ευρώ.

Χμ... μία τάξη μεγέθους λιγότερα λεφτά η Ελλάδα από τη Γερμανία. Λογικό. Θα περίμενε κανείς κάτι διαφορετικό;

Από εκεί και πέρα, για να βγάλει κανείς συμπέρασμα σχετικά με το πόσα ξοδεύει η Ελλάδα για τα ΑΕΙ σε σχέση με την Γερμανία, θα πρέπει να πάρει υπόψιν του πόσα είναι τα ιδρύματα που χρηματοδοτούνται αντιστοίχως και να βγάλει τα σχετικά ποσά ανά ίδρυμα, ποια είναι τα σχετικά ποσοστά που πάνε στην έρευνα, ποια είναι τα σχετικά ποσοστά που πάνε στο εκπαιδευτικό έργο, ποια είναι τα σχετικά ποσοστά που πάνε σε υποδομές και μετά να τα συγκρίνει αντιστοίχως και να βγάλει συμπεράσματα.

Όπως λέει και ο κ. Μανδραβέλης:

Το πρόβλημα όμως είναι ότι αυτού του τύπου οι κινδυνολογίες και οι πολλοί ψευδείς αριθμοί που κυκλοφορούν αποπροσανατολίζουν τη συζήτηση και δίνονται οι λάθος λύσεις.


Αυτή είναι η ουσία.

9 σχόλια:

egrgr είπε...

Όπως επίσης και να μην ξεχνάμε πως σε πολλές απο τις άλλες χώρες, πολυ φοιτητεσ (αναλογα με το εισοδημά τους) πληρώνουν κάποιες χιλιάδες Ευρώ ανά εξάμηνο (Ιταλία πχ.)

Vaggelis1984 είπε...

Μην ξεχνάμε επίσης ότι αρκετά μεταπτυχιακά στην Ελλάδα δεν είναι τσάμπα.

Darkchilde είπε...

Και ας μην ξεχνάμε ότι στο εξωτερικό δεν υπάρχουν αιώνιοι φοιτητές. Οπότε το κράτος δεν χρειάζεται να χρηματοδοτεί κάποιον ο οποίος θα κάτσει 10 χρόνια σε μία σχολή 4 ετών!

Vagelford είπε...

Anyway, το point μου είναι ότι τέτοια υπεραπλούστευση μόνο ως παραπληροφόρηση μπορεί να χαρακτηριστεί και είναι αστείο να επικαλείται την παραπληροφόρηση των λάθος αριθμών ο κ. Μανδραβέλης ενώ παραπληροφορεί με ποσοστά ο ίδιος.

Vaggelis1984 είπε...

Darkchilde ποιος είπε ότι δεν υπάρχουν αιώνιοι φοιτητές στο εξωτερικό; Επίσης θα είχε ενδιαφέρον μια οικονομική ανάλυση του τι κοστίζουν στην εκπαίδευση φοιτητές που δεν πατάνε :P
Σαν φοιτητές δεν κοστίζουν τίποτα πέρα από την κόλλα που θα γράψουν, μπορούμε όμως να τους την χρεώσουμε!Για την ακρίβεια το κράτος παρακαλάει να μην εμφανιστούν όλοι οι φοιτητές γιατί δεν έχει υποδομές να τους δεχτεί. Απλά μας αρέσει να μην βλέπουμε τα πραγματικά προβλήματα της Παιδείας που είναι MEGAλα.

Vaggelis1984 είπε...

Darkchilde ποιος είπε ότι δεν υπάρχουν αιώνιοι φοιτητές στο εξωτερικό; Επίσης θα είχε ενδιαφέρον μια οικονομική ανάλυση του τι κοστίζουν στην εκπαίδευση φοιτητές που δεν πατάνε :P
Σαν φοιτητές δεν κοστίζουν τίποτα πέρα από την κόλλα που θα γράψουν, μπορούμε όμως να τους την χρεώσουμε!Για την ακρίβεια το κράτος παρακαλάει να μην εμφανιστούν όλοι οι φοιτητές γιατί δεν έχει υποδομές να τους δεχτεί. Απλά μας αρέσει να μην βλέπουμε τα πραγματικά προβλήματα της Παιδείας που είναι MEGAλα.

Ανώνυμος είπε...

Αυτό, περί υπερ χρηματοδότητσης των ΑΕΙ , δεν λέει τίποτα.
Στην Ελλάδα, κάθε 50 χιλιόμετρα υπάρχει και ένα ΑΕΙ που συνήθως δημιουργήθηκε και (υπερ)αναπτύχθηκε για να καλύψει μικροκομματικά συμφέροντα κάθε περιόδου.
Σε αυτές τις διάφορες διάσπαρτες σχολές (π.χ. Πάτρα - Μεσολόγγι- Αγρίνιο- Άρτα ( ~140χλμ ) (ή Βόλος - Λάρισα- Καρδίτσα-Τρίκαλα (40λεπτά οδήγησης από πόλη σε πόλη)) θα πρέπει να γίνουν συγχωνεύσεις . Αντί για δεκάδες κτίρια και παραρτήματα σε κάθε πόλη, που χρειάζονται συντήρηση, υποδομές, καθηγητές, εργαστήρια κλπ) Θα μπορούσαν να υπάρχουν συγκεντρωμένα σε μία περιοχή και να μοιράζονται τις εγκαταστάσεις. Αν υπήρχαν δηλαδή συγκεντρωμένα σε μία πόλη με τα χρήματα που θα εξοικονομηθούν, θα μπορούσαν να γίνουν (επιτέλους) νέες υποδομές (κτίρια, εργαστήρια, ερευνητικά κέντρα, όργανα, επιστημονικός εξοπλισμός)αλλά και να εκσυγχρονιστούν οι παλαιότερες.
Το θέμα είναι στη διαχείριση και στις επιλογές των εκάστοτε υπουργών. Γιατί και οι Γερμανοί, αν είχαν αυτό το πρόβλημα σίγουρα θα έδιναν τα διπλάσια χρήματα από ότι δίνουν τώρα, εχουν όμως σε αυτά τα ζητήματα άλλη νοοτροπία.

Vagelford είπε...

Σχετικά με τους αιώνιους φοιτητές, έχει δίκαιο ο Βαγγέλης. Από την στιγμή που ολοκληρώνει κάποιος το 6ο έτος σπουδών, ούτε πάσο δικαιούται, ούτε σίτιση ούτε συγγράμματα ούτε καμία άλλη παροχή τέλος πάντων. Ουσιαστικά κάποιες κόλλες χαρτί και λίγο παραπάνω χρόνο στις εξεταστικές περιόδους κοστίζει στο πανεπιστήμιο ένας αιώνιος.

Και θέλω να μεταφέρω εδώ και τα σχόλια του φίλου Θωμά από το facebook (sorry για το greeklish):

"Proswpika to apokleiw na antapokrinontai sthn pragmatikothta ta noymera pou dinei. Poly pithanon na sygkrinontai anomoia pragmata, h' na apla na agnoountai kapoia merh tis xrhmatodotishs. Px. einai allo to kondyli gia thn paideia kai allo gia thn ereyna. To kondyli gia thn paideia gia ta panepisthmia den tha mou fainotan parakseno na htan se paromoia epipeda me to germaniko isws an lhfthoun ypopsin kai kapoies epimerous leptomeries (p.x. pososto ayton pou spoudazoun klp). To kondyli gia thn ereyna omws einai mia pio pikrh ypothesh kai ekei einai pou pasxoun ta ellhnika panepisthmia.

Kai gia na mhn lew kai logia ston aera, symfwna me ton OOSA (OECD) h Ellada ksodepse to 2007 (teleytaia xronia pou yparxoun sygkritika stoixeia) 0.58% tou AEP sthn ereyna kai thn texnologia (na shmeiwthei to "kai sthn texnologia" - bale me to myalo sou ti menei sthn basikh ereyna) thn stigmh pou o mesos oros thn eyrwphs twn 27 einai 1.77% kai oi perissoteres anaptygmenes xwres kinountai konta sto 2 h' parapanw, dhladh dinoun ta 4pla!

Apo ekei kai pera o kathena mporei na dialegei oti noumera ton symferoun gia na dhmiourgei entypwseis, kai mia aplh bolta sta ellhnika panepisthmia ftanei gia na dei kaneis ti symbainei sta alhtheia..."

Γιώργος είπε...

Από τη στιγμή που πετάει νούμερα χωρίς πηγές τι καθόμαστε να συζητήσουμε, τις ονειρώξεις του κάθε δημοσιογράφου;