Τρίτη, 25 Μαΐου 2010

Moon Hoax... α λα Ελληνικά

Υπάρχουν πάρα πολλά sites που ασχολούνται με το debunking της παραφιλολογίας γύρω από τις επανδρωμένες αποστολές στη Σελήνη. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η σχετική σελίδα του Phil Plait (Bad Astronomer), με αφορμή ένα ντοκιμαντέρ του Fox TV.

Εμείς εδώ έχουμε το δικό μας φρούτο μπουρδολογίας, που προσπαθεί να βγάλει λεφτά σε βάρος των αφελών:



Φυσικά όλα τα σχετικά "επιχειρήματα" έχουν απαντηθεί. Εγώ εδώ απλά με αφορμή το παραπάνω video είπα να δείξω μερικά ενδιαφέροντα βιντεάκια.

Ένα πολύ όμορφο κανάλι στο youtube είναι το Periodic Table of Videos, του University of Nottingham's School of Chemistry (main website), όπου μπορεί να βρει κανείς έναν μεγάλο αριθμό από βίντεο αφιερωμένα σε διάφορα θέματα σχετικά με χημεία, χημικές ενώσεις και χημικά στοιχεία. Κάνουν ωραία πράγματα στο Nottingham.

Εκεί λοιπόν υπάρχουν δύο βίντεο σχετικά με τις αποστολές Apollo και συγκεκριμένα με το ζήτημα της εκτόξευσης της σεληνακάτου από τη Σελήνη. Το πρώτο αφορά την αντίδραση που χρησιμοποιήθηκε για να προωθήσει την σεληνάκατο. Το κυρίαρχο ζήτημα σε ένα περιβάλλον όπως αυτό της Σελήνης είναι το να εξασφαλίσεις ότι θα πραγματοποιηθεί η αντίδραση του οξειδωτικού με το καύσιμο. Φυσικά, δεν μπορείς να έχεις κάποιο αντίστοιχο μέσο εκκίνησης της ανάφλεξης όπως έχεις στη Γη. Την λύση την έδωσαν μια ομάδα αντιδράσεων που προκαλούνται ανάμεσα σε κάποια χημικά όταν αυτά έρχονται απλά σε επαφή και προκαλούν έκκληση μεγάλων ποσοτήτων θερμότητας.

Hypergolic Reaction


Τα συγκεκριμένα λοιπόν χημικά που χρησιμοποιήθηκαν στην σεληνάκατο ήταν Αεροζίνη 50, που είναι ένα μείγμα με βάση την υδραζίνη, και Ν2Ο4 που λειτουργούσε ως το οξειδωτικό. Το βασικό προϊόν της αντίδρασης των δύο αυτών χημικών είναι μοριακό Άζωτο και νερό, που είναι άχρωμα αέρια, και φυσικά πολύ θερμότητα. Το παρακάτω βίντεο είναι το δεύτερο σχετικό βίντεο που παρουσιάζει αυτή την εφαρμογή του N2O4:

Chemistry of Lunar Lift-Off - Periodic Table of Videos


Σχετικά με την μπουρδολογία που παρουσιάζει το αρχικό βίντεο και την απουσία φλόγας από τον κινητήρα, υπάρχουν δύο λόγοι που σχετίζονται σε γενικές γραμμές με το χρώμα που μπορεί να έχει η κάθε φλόγα, και αυτοί είναι η σύσταση και η θερμοκρασία. Σχετικά με τη σύσταση, τα προϊόντα της αντίδρασης της υδραζίνης με το N2O4 (άζωτο και νερό) είναι άχρωμα και στην θερμοκρασία που παράγονται ακτινοβολούν κυρίως στο υπέρυθρο και φυσικά δεν υπάρχει κανένα άλλο αέριο το οποίο θα μπορούσε θερμαινόμενο να ακτινοβολήσει και να δημιουργήσει φλόγα, όπως συμβαίνει μέσα στην ατμόσφαιρα της Γης. Για την ακρίβεια, η κλασική εικόνα που έχουμε της κίτρινης φλόγας, είναι αποτέλεσμα της ακτινοβολίας των σωματιδίων άνθρακα (αιθάλη) που παράγονται κατά την ατελή καύση και τα οποία ακτινοβολούν με ακτινοβολία μέλανος σώματος στην θερμοκρασία της φλόγας που είναι περίπου 1000 C. Υπάρχει ακόμα ένα θέμα σχετικό με τη θερμοκρασία και έχει να κάνει πάλι με την απουσία ατμόσφαιρας και το γεγονός ότι τα καυσαέρια που βγαίνουν από τον θάλαμο καύσης σε αυτές τις συνθήκες εκτονώνονται πολύ περισσότερο από ότι θα εκτονώνονταν αν υπήρχε ατμόσφαιρα. Η εκτόνωση αυτή γίνεται αδιαβατικά (χωρίς ανταλλαγή θερμότητας με το περιβάλλον) και μπορεί κανείς να υπολογίσει πόσο πέφτει η θερμοκρασία των καυσαερίων για δεδομένη αύξηση του όγκου τους από τη σχέση $$\reverse\opaque TV^{\gamma-1}=const.$$ Ενδεικτικά μπορούμε να πούμε ότι για 10-πλασιασμό του όγκου, η θερμοκρασία πέφτει περίπου 3 φορές. Με λίγα λόγια, τόσο η θερμοκρασία, όσο και η σύσταση των καυσαερίων δεν οδηγούν στο σχηματισμό φλόγας.

Πάμε τώρα στην βλακεία με την κάμερα... Καλά, αυτό είναι τόσο γελοίο που είναι σχεδόν ανάξιο λόγου, αλλά και πάλι τα σχετικά βίντεο με τις αποσεληνώσεις είναι αρκετά ενδιαφέροντα και θέλω να τα δείξω.

Καταρχήν λοιπόν, οι μοναδικές αποστολές που υπάρχει εξωτερική βιντεοσκόπηση της εκτόξευσης είναι οι Apollo 15, 16 και 17. Η εκτόξευση που βλέπουμε στο αρχικό βίντεο είναι συγκεκριμένα από το Apollo 17, που είναι και η καλύτερη που έχουμε. Για του λόγου το αληθές, δείτε την σχετική εκτόξευση από το Apollo 14

Apollo 14 LM lift-off from the Moon


Αυτό που είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακό, είναι η σημαία που φαίνεται στην αρχή του βίντεο. Φαίνεται σχεδόν εξωπραγματικά ακίνητη...

Τι άλλαξε λοιπόν από το Apollo 15; Όπως μπορεί να δει κανείς από το site της NASA για το Apollo 15,

Apollo 15 was the first of the Apollo "J" missions capable of a longer stay time on the moon and greater surface mobility...
Engineering and operational objectives included evaluation of modifications to the lunar module, or LM, made for carrying a heavier payload and for a lunar stay time of almost three days. Changes to the Apollo spacesuit and to the portable life support system, or PLSS, were evaluated, and performance of the Lunar Roving Vehicle and the other new J-mission equipment that went with it -- lunar communications relay unit, or LCRU, and the ground-controlled television assembly, or GCTA.


Με λίγα λόγια, άλλαξαν αρκετά, αλλά κυρίως σε ότι μας αφορά, έχουμε την παρουσία του LRV, του rover δηλαδή, το οποίο συνοδεύεται και από μια τηλεχειριζόμενη από τη Γη κάμερα. Βρε βρε... Αυτό μάλλον εξηγεί πολλά ε; Ευτυχώς την γλίτωσε ο φουκαράς που θα έμενε πίσω. Φυσικά, η τηλεχειριζόμενη κάμερα, είχε τα προβλήματά της. Στην αποστολή 15, κατά την μεταφορά έσπασε ο μηχανισμός που μετακινούσε κατακόρυφα την κάμερα και γι' αυτό κατά την αποσελήνωση του LM η κάμερα δεν κουνιέται:

Apollo 15 lifts-off from the Moon


Να κάνω και μια παρένθεση εδώ, για να πω ότι η αποστολή Apollo 15 είχε και μια πολύ όμορφη επίδειξη της αρχής του Γαλιλαίου ότι όλα τα σώματα πέφτουν με την ίδια επιτάχυνση όταν δεν υπάρχουν ατμοσφαιρικές τριβές:

Apollo 15 Hammer and Feather Experiment


Ο τηλεχειρισμός της κάμερας από τη Γη δεν ήταν και παιχνιδάκι, αφού το σήμα είχε καθυστέρηση περίπου 1.5 δευτερόλεπτα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η πρώτη προσπάθεια που έγινε να ακολουθήσουν την εκτόξευση του οχήματος από την επιφάνεια της Σελήνης (Apollo 16), να μην είναι και τόσο επιτυχημένη:

Apollo 16 LM liftoff


Τα κατάφεραν όμως με το Apollo 17:

Lunar lift-off film for Apollo 17


Lunar lift-off film for Apollo 17. The television camera was mounted on the rover which Gene parked about 145 meters east of (behind) the lunar module. The ascent stage ignites and climbs, spacecraft foil and dust flying in all directions. Ed Fendell in Houston anticipates exactly the timing of ignition, lift-off, and the rate of climb, and the camera tilts to follow the ascent. At pitchover, the throat of the ascent engine points down at the camera and its combustion is visible as a small bright light. The clip ends as Challenger reaches an altitude of 1,500 feet.


Πραγματικά, όλα τα λεφτά αυτό το βίντεο, που ξεκαθαρίζει και το θέμα του κινητήρα που δεν έχει φλόγα, αφού μετά από ένα σημείο όπου έχει πάρει την κατάλληλη θέση η σεληνάκατος, φαίνεται και η λάμψη του κινητήρα (το κομμάτι αυτό όμως δεν το δείχνει ο Λιάκο).

Τα πράγματα λοιπόν είναι απλά. Ούτε συνωμοσίες, ούτε μαλακίες. Και κάτι ακόμα, όπως έχω ξαναγράψει και στο ποστ για την επέτειο για τα 40 χρόνια από την προσελήνωση, τα σημεία των προσεληνώσεων φωτογραφήθηκαν πρόσφατα από το Lunar Reconnaissance Orbiter. Στις φωτογραφίες φαίνονται καθαρά τα διάφορα μηχανήματα που άφησαν πίσω οι αποστολές.

Άντε γεια λοιπόν...

Παρασκευή, 21 Μαΐου 2010

Einstein is Wrong, Wrong, Wrong... LOL

Στο New Scientist, ανέβηκε σήμερα (22:47 20 May 2010) ένα άρθρο με τίτλο, Levitating glass bead proves Einstein wrong.

Πόσο γρήγορα λέτε ότι θα βγει κάποιος να ισχυριστεί με βάση αυτό το άρθρο ότι επιτέλους ο Einstein διαψεύδεται και ότι καιρός ήταν να πέσει αυτός ο μύθος που λέγεται Einstein; LOL


Επί της ουσίας τώρα, το άρθρο αφορά την πειραματική μέτρηση των αλλαγών στην ταχύτητα ενός σωματιδίου, λόγω της κίνησης Brown. Η κίνηση Brown είναι ουσιαστικά ένα τρέμουλο που φαίνονται να κάνουν κάποια σωματίδια που είναι αρκετά μικρά όταν τα τοποθετούμε σε κάποιο ρευστό, εξαιτίας της στατιστικής διακύμανσης στις συγκρούσεις που δέχεται το σωματίδιο. Έτσι, πότε από την μία και πότε από την άλλη, το σωματίδιο δέχεται περισσότερη ορμή με αποτέλεσμα να κάνει μια τρεμουλιαστή κίνηση. Αυτό παρατηρήθηκε πρώτη φορά αν δεν κάνω λάθος σε κόκκους γύρης στο μικροσκόπιο.

Ο Einstein είχε δουλέψει πάνω στην ερμηνεία της κίνησης Brown και η εργασία του πάνω στο θέμα αυτό είναι μία από τις περίφημες εργασίες του που δημοσιεύτηκαν το 1905 (μαζί με το φωτοηλεκτρικό για το οποίο πήρε το Nobel και την ειδική σχετικότητα). Τότε λοιπόν, σύμφωνα με το New Scientist φαίνεται να είχε δηλώσει ότι οι μεταβολές στην ταχύτητα ενός σωματιδίου λόγω της κίνησης Brown δεν θα μπορούσαν να μετρηθούν πρακτικά ποτέ. Και όμως, ο Eistein έκανε ΛΑΘΟΣ... οι ταχύτητες αυτές μετρήθηκαν με την βοήθεια δύο δεσμών LASER.

Το άρθρο πάντως στον New Scientist, αν εξαιρέσεις τον γελοίο τίτλο, δεν είναι κακό.
Για να δούμε όμως ποιος θα τσιμπήσει...

Τετάρτη, 19 Μαΐου 2010

Time Travel...

Την προηγούμενη εβδομάδα, ανέβηκε στο arxiv.org μία εργασία του Robert Geroch, με τίτλο, "Faster Than Light?", και το λιτό abstract:
It is argued that special relativity remains a viable physical theory even when there is permitted signals traveling faster than light.


Η εργασία αυτή λέει με λίγα λόγια, ότι η θεωρία της ειδικής σχετικότητας δεν απαγορεύει την δυνατότητα της ύπαρξης πεδίων, τα οποία να κινούνται με ταχύτητες μεγαλύτερες από την ταχύτητα του φωτός. Αυτό δεν σημαίνει ότι υπάρχουν τέτοια πεδία και φυσικά κανένα από τα γνωστά πεδία δεν μπορεί να κινηθεί πιο γρήγορα από το φως, αλλά θεωρητικά αν ένα πεδίο είχε στις ιδιότητες του την δυνατότητα να κινείται πιο γρήγορα από το φως, τότε αυτό δεν αποκλείεται θεωρητικά από την ειδική σχετικότητα. Η όλη συζήτηση έχει αρκετό ενδιαφέρον αν και το άρθρο είναι αρκετά τεχνικό σε κάποια σημεία του. Εκεί όμως που στάθηκα, ήταν ένα σημείο πάνω στο οποίο είχα μια συζήτηση σχετικά πρόσφατα και έχει να κάνει με τις χρονομηχανές.

Ένα από τα πιθανά προβλήματα με την ταχύτητα μεγαλύτερη από του φωτός, στο οποίο στέκεται το άρθρο του Geroch είναι η δυνατότητα δημιουργίας παραδόξων του τύπου, να στείλω ένα σήμα στο παρελθόν και να δώσω εντολή να σκοτώσουν τον παππού μου πριν αυτός προλάβει να κάνει τον πατέρα μου. Δηλαδή, κάποιος θα μπορούσε να φανταστεί μία διάταξη που να μπορεί να στέλνει τέτοια σήματα πίσω στο χρόνο.

Επί της ουσίας όμως αυτό το πρόβλημα δεν υφίσταται και είναι ουσιαστικά ένα παράδοξο του τύπου του παράδοξου των διδύμων, δηλαδή είναι παράδοξο που στηρίζεται σε λάθος υποθέσεις και κακή εφαρμογή της σχετικότητας.

Όπως λέει ο Geroch, αν και μπορεί να φανταστεί κανείς μια διάταξη που να επιτρέπει να σταλούν υπερφωτεινά σήματα στο παρελθόν, αυτό που έχει σημασία είναι το αν τελικά μια τέτοια διαδικασία είναι φυσικά πραγματοποιήσιμη. Δηλαδή στην πραγματικότητα, εγώ που θέλω να στείλω κάποια σήματα στο παρελθόν, αυτό που πρέπει να κάνω είναι να στήσω την διάταξή μου και να της δώσω κάποιες αρχικές συνθήκες και από εκεί και πέρα θα πρέπει να περιμένω να δω αν η εξέλιξη του συστήματος θα έχει ως αποτέλεσμα την μεταφορά σημάτων στο παρελθόν.

Αυτό όμως με τις αρχικές συνθήκες καλό είναι να το αναλύσουμε λίγο παραπάνω. Η φύση, φαίνεται να δουλεύει με ένα συγκεκριμένο τρόπο. Αν έχω ένα σύστημα, για παράδειγμα μια μπάλα σε ένα βαρυτικό πεδίο, τότε υπάρχουν κάποιοι νόμοι που καθορίζουν την δυναμική του συστήματος, δηλαδή στη συγκεκριμένη περίπτωση οι νόμοι του Νεύτωνα. Προκειμένου λοιπόν να δούμε πως θα εξελιχθεί το σύστημά μας, δηλαδή να δούμε τι θα κάνει η μπάλα στο βαρυτικό πεδίο, πρέπει να καθορίσουμε τις αρχικές συνθήκες, δηλαδή την αρχική ταχύτητα και την αρχική θέση της μπάλας. Θεωρητικά, μπορώ να φανταστώ την μπάλα να κάνει το οτιδήποτε, αλλά πρακτικά προκειμένου η μπάλα να κάνει κάτι συγκεκριμένο, θα πρέπει να της δώσω τις κατάλληλες αρχικές συνθήκες και ενδεχομένως, να μην υπάρχουν αρχικές συνθήκες για τις οποίες η μπάλα να κάνει αυτό που θέλω.

Επιστρέφοντας στο θέμα της συσκευής που στέλνει σήματα πίσω στο χρόνο, το πρόβλημα είναι ανάλογο. Η δυναμική της συσκευής και των σημάτων καθορίζεται ουσιαστικά από τη σχετικότητα και ο σωστός τρόπος να δω τι θα γίνει είναι να δώσω τις αρχικές μου συνθήκες και να αφήσω το σύστημα να εξελιχθεί. Αυτό που φαίνεται να προκύπτει από την επιχειρηματολογία του Geroch είναι ότι δεν υπάρχουν τέτοιες αρχικές συνθήκες για τον οποιονδήποτε παρατηρητή που να οδηγούν στην αποστολή σημάτων στο παρελθόν του.

Αυτή η λογική εφαρμόζεται και για κάθε τύπου μηχανής του χρόνου. Ας πάρουμε για παράδειγμα την χρονομηχανή που προτείνει ο Ronald Mallett. Ο Mallett είχε την ιδέα να χρησιμοποιήσει δακτυλίους φωτός προκειμένου να φτιάξει μια γεωμετρία που θα επιτρέπει ταξίδια στον χρόνο. Πρότεινε λοιπόν έναν χωρόχρονο ο οποίος περιέχει ένα singularity κατά μήκος του άξονα γύρω από τον οποίο θα περιστρέφεται μια δέσμη φωτός. Η γεωμετρία που προκύπτει από αυτή τη διάταξη φαίνεται να περιέχει αυτό που λέμε κλειστές χρονοειδείς τροχιές (closed timelike curves, CTCs). Τώρα, τι είναι αυτές οι κλειστές χρονοειδείς τροχιές;

Ας πάρουμε ένα σωματίδιο. Το σωματίδιο αυτό είναι ένα σημείο του χώρου των 3ων διαστάσεων που αντιλαμβανόμαστε γύρω μας. Σύμφωνα με τη σχετικότητα όμως, δεν υπάρχουν μόνο αυτές οι 3 διαστάσεις. Ο Χώρος γύρω μας είναι 4-διάστατος, όπου η 4η διάσταση είναι ο χρόνος. Στην έξτρα αυτή διάσταση του χρόνου, ο κάθε παρατηρητής είναι υποχρεωμένος να κινείται, δηλαδή κινείται στο χρόνο και ο χρόνος περνάει. Έτσι και το σωματίδιο, το οποίο μπορεί να είναι ένα ακίνητο σημείο του χώρου των 3ων διαστάσεων, στον 4-διάστατο χωροχρόνο κινείται πάνω σε μία γραμμή που λέγεται κοσμική γραμμή του σωματιδίου. Ο χρόνος που μετράει το σωματίδιο είναι το μήκος που διανύει πάνω στην κοσμική του γραμμή και το μήκος αυτό είναι ο χρόνος που θα μέτραγε αν φόραγε ένα ρολόι. Κάθε σωματίδιο που ακολουθεί την δικιά του κοσμική γραμμή, μετράει τον δικό του χρόνο (το μήκος της αντίστοιχης γραμμής) και οι διαφορετικοί χρόνοι συνδέονται μεταξύ τους με τους μετασχηματισμούς της σχετικότητας. Οι κοσμικές αυτές γραμμές λέγονται και χρονοειδείς τροχιές.

Όπως μπορεί να καταλάβει κανείς, όταν ένα σωματίδιο κινείται σταθερά από το παρελθόν στο μέλλον, αυτές οι τροχιές μπορούν να στρίβουν δεξιά και αριστερά, αλλά δεν μπορούν να διπλώνονται και να κάνουν θηλιές (βερίνες για τους ναυτικούς).
Υπάρχουν όμως και χωρόχρονοι που επιτρέπουν την ύπαρξη κλειστών χρονοειδών τροχιών, όπως είναι ο παραπάνω που προτείνει ο Mallett (εδώ υπάρχει μια μεγάλη κουβέντα για το κατά πόσο η γεωμετρία του Mallett μπορεί να προκύψει από τις συνθήκες που θεωρεί, αλλά αυτό είναι άλλη κουβέντα). Θεωρητικά λοιπόν σε τέτοιους χωρόχρονους, μπορεί ένα σωματίδιο, ακολουθώντας τέτοιες τροχιές, να ταξιδέψει πίσω στο χρόνο. Btw, υπάρχουν αρκετά παραδείγματα τέτοιον χωροχρόνων, με πιο γνωστό μάλλον το περιστρεφόμενο σύμπαν του Godel.

Εδώ όμως έχουμε δύο προβλήματα. Το πρώτο πρόβλημα έχει να κάνει με το ότι ακόμα και να κατασκευάσεις την μηχανή που θα καμπυλώνει τον χωροχρόνο και θα φτιάχνει τέτοιες κλειστές χρονοειδείς τροχιές, αυτές οι τροχιές θα υπάρχουν από την ενεργοποίηση της μηχανής και μετά. Με απλά λόγια, δεν θα μπορείς σε καμία περίπτωση να ταξιδέψεις πριν την στιγμή ενεργοποίησης της μηχανής, αφού οι τροχιές που χρειάζεσαι για να σε πάνε πίσω στον χρόνο δεν υπάρχουν πριν από εκείνη τη στιγμή. Άρα, οι ταξιδιώτες στον χρόνο, που θα φτιάξουν τις χρονομηχανές τους στο μέλλον, δεν θα μπορέσουν να μας φτάσουν ποτέ. Ο μόνος τρόπος που θα μπορούσε κανείς να σωθεί από αυτό το πρόβλημα, είναι να βρει μια "φυσική" χρονομηχανή που να έχει δημιουργηθεί πριν από την στιγμή στην οποία θέλει να ταξιδέψει, αλλά αυτό είναι άλλη κουβέντα (πολύ ενδιαφέρον είναι το βιβλίο του Kip Thorne, Black Holes and Time Warps: Einstein's Outrageous Legacy, όπου περιγράφει κάποιες τέτοιες φυσικές χρονομηχανές).

Το δεύτερο πρόβλημα είναι αυτό με το οποίο ασχολείται και ο Geroch. Το κατά πόσο δηλαδή, ακόμα και αν ο χωροχρόνος μπορεί να έχει κλειστές χρονοειδείς τροχιές, εγώ μπορώ να στήσω τις αρχικές μου συνθήκες έτσι ώστε το αποτέλεσμα από την εξέλιξη του συστήματος να είναι τελικά να πάω πίσω στο χρόνο.


Food for thought.


-----------------------------------------------------
Update: Το θέμα προφανώς παραπέμπει και σε μία πλούσια βιβλιογραφία και φιλμογραφία επιστημονικής φαντασίας.

Την ιδέα του ταξιδιού στον χρόνο την έχω συναντήσει μάλλον σε λίγα βιβλία, όπως το κλασσικό του H.G. Wells, The Time Machine (1895), το The Hitchhiker's Guide to the Galaxy, του Douglas Adams και τώρα πρόσφατα στην τριλογία, Η Οδύσσεια του Χρόνου, των Arthur C. Clarke και Stephen Baxter. Από όλα αυτά, ξεχωρίζω απόλυτα, σε ότι αφορά το θέμα του ταξιδιού στον χρόνο και το physical insight, την μηχανή του χρόνου του Wells. Ο άνθρωπος είναι Θεός. Το βιβλίο είναι γραμμένο το 1895, πριν την σχετικότητα και φυσικά πριν την μαθηματική θεμελίωσή της στην βάση του χωροχρόνου ως ένα γεωμετρικό αντικείμενο, αλλά και πριν την ολοκληρωμένη διατύπωση μιας θεωρίας για την αστρική δομή και εξέλιξη. Παρόλα αυτά ο Wells περιγράφει με θαυμάσιο τρόπο έννοιες του χωροχρόνου, ενώ σε κάποιο σημείο δίνει και μια απίστευτη περιγραφή της εξέλιξης του Ήλιου σε ερυθρό γίγαντα και το παλιρροϊκό κλείδωμα της Γης. Ο άνθρωπος είναι Θεός.

Αντίστοιχα, στην φιλμογραφία υπάρχουν πολλές ταινίες και τηλεοπτικές σειρές που ασχολούνται με το θέμα. Από σειρές έχουμε το Dr. Who, το The Time Tunnel, το Voyagers, το Quantum Leap (αγαπημένες σειρές όλες), ενώ από ταινίες έχουμε το κλασσικό Back to the Future, αρκετές αναφορές υπάρχουν και στα Star Trek και σίγουρα υπάρχουν πολλές άλλες ακόμα, αλλά κορυφαία όλων είναι το The Time Machine (1960)


Στα δύο παρακάτω video, που δείχνουν την αρχή της ταινίας, υπάρχει μια από τις καλύτερες εξηγήσεις που έχω δει σε ταινία, του χωροχρόνου και της κίνησης μέσα σ' αυτόν.



Έχει πολύ ενδιαφέρον ένα σημείο στο δεύτερο video κάπου στο 1:20, όπου γίνεται μια συζήτηση σχετικά με το αν το μέλλον υπάρχει από πριν ή όχι, αλλά αυτό είναι ένα ολόκληρο post από μόνο του. Μάλλον θα πρέπει να επανέλθω με συνέχεια στο θέμα.

------------------------------------------------
Update 2 (21/5/10): LOL... φοβερό timing




------------------------------------------------
Update 3 (29/5/10): Από ότι φαίνεται, το θέμα ήταν hot αυτή την περίοδο...
Ο Sean Carroll έδωσε μια σχετική διάλεξη πριν μερικές μέρες.

Dr. Sean Carroll - The Paradoxes of Time Travel from Linda Hall Library on Vimeo.




------------------------------------------------
Update 4 (31/5/10): Μερικές αναφορές,

[1] Exotic solutions in General Relativity: Traversable wormholes and 'warp drive' spacetimes, Francisco S. N. Lobo
[2] Wormholes and Time Travel? Not Likely, Leonard Susskind
[3] Wormholes, Time Machines, and the Weak Energy Condition, Michael S. Morris, Kip S. Thorne, and Ulvi Yurtsever

--------------------------------------------------
Update 5 (3/6/10): Με αφορμή ένα πρόσφατο άρθρο στο Phys. Rev. D, μερικές αναφορές σχετικά με την χρονομηχανή του Mallett και γιατί δεν έχει νόημα:

[4] Weak gravitational field of the electromagnetic radiation in a ring laser, Ronald L. Mallett (Physics Letters A)
[5] The Gravitational Field of a Circulating Light Beam, Ronald L. Mallett (Foundations of Physics)
[6] Can a Circulating Light Beam Produce a Time Machine, Ken D. Olum and Allen Everett (Foundations of Physics Letters)
[7] Geodesics in the static Mallett spacetime, Ken D. Olum (Phys. Rev. D)

Όπου υπάρχουν, έχω και links για τα άρθρα εκτός των περιοδικών με συνδρομή.

Κυριακή, 16 Μαΐου 2010

Ο Άγνωστος Tesla...

... άγνωστος θα παραμένει όσο η βλακεία κυριαρχεί. Και δυστυχώς η χθεσινή εκπομπή των Πυλών του Ανεξήγητου, ήρθε να επιβεβαιώσει θεαματικά αυτή τη θλιβερή διαπίστωση. Και αυτό γιατί ο κόσμος δεν θέλει γνώση, δεν ενδιαφέρεται για την γνώση. Ο κόσμος θέλει παραμύθια. Ο "άγνωστος" Tesla... εμ που να τον μάθεις ρε ζώο τον Tesla όταν δεν έχεις ενδιαφερθεί ποτέ για τον κόσμο στον οποίο ζεις; Χρησιμοποιείς την τεχνολογία σαν να ήταν μαγεία, χωρίς καμία αντίληψη του πως και γιατί δουλεύουν τα πράγματα. Προτιμάς να φτιάχνεις μαγικά παραμυθάκια με ιππότες και τέρατα, φανταστικές μηχανές, υπερόπλα και συνωμοσίες. Και ο προαγωγός της βλακείας να επιμένει, "Η επιστημονική γνώση μας λέει αυτό... αλλά πρέπει να παρουσιάσουμε όλες τις απόψεις..." 2 ώρες πλύση εγκεφάλου και μετά απαξίωση και της επιστήμης.

Τι μάθαμε λοιπόν χθες για τον Tesla; Μάθαμε ότι αυτός σχεδίασε το HAARP που είναι υπερόπλο για τον έλεγχο του καιρού, του νου και για να προκαλεί σεισμούς. Μάθαμε ότι ο Tesla σχεδίασε το πείραμα της Φιλαδέλφειας. Μάθαμε ότι είχε σχεδιάσει να ζήσει μέχρι τα 106, αλλά επειδή πέθανε στα 87, προφανώς δεν πέθανε από φυσικά αίτια και άρα κάποιοι μπορεί και να τον δολοφόνησαν...

Έλεος με την μαλακία. Κόψτε την πρωινή τουλάχιστον.

Ο Tesla λέει ανακάλυψε την ασύρματη μεταφορά ενέργειας. Τι σημαίνει αυτό; Δεν σημαίνει τίποτα. Είναι απλά ένα πυροτέχνημα που πέφτει για εφέ στη συζήτηση.
Η ηλεκτρομαγνητική επαγωγή είναι γνωστή από την εποχή του Faraday.
Ναι, αλλά η ασύρματη μεταφορά ενέργειας δεν έχει εφαρμοστεί μέχρι σήμερα πουθενά. Μα πόσο μαλάκας μπορεί να είσαι ρε άνθρωπε; Που ζεις; Η πιο γελοία εφαρμογή είναι καταρχήν οι μετασχηματιστές και τα τροφοδοτικά. Ναι, με ηλεκτρομαγνητική επαγωγή δουλεύουν αυτά. Έχεις ασύρματη μεταφορά ενέργειας από το πρωτεύον πηνίο στο δευτερεύον. Δεν το ήξερες; Τότε μάλλον δεν έχεις βγάλει το δημοτικό. Ας πρόσεχες.
Ε καλά, δεν πιάνεται αυτό. Είναι πολύ κοντά. Σε μεγάλες αποστάσεις δεν έχει υπάρξει ασύρματη μεταφορά ενέργειας. Έτσι σου είπανε; Για κούνα το κεφάλι σου να δεις αν κουδουνίζει. Και το χαζοκούτι που σου έχει κάνει το μυαλό πουρέ, πως νομίζεις ότι δουλεύει; Η ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία που εκπέμπουν οι διάφοροι ραδιοφωνικοί, τηλεοπτικοί κλπ πομποί τι νομίζει ότι είναι; Δεν είναι ασύρματη μεταφορά ενέργειας αυτό; Σίγουρα δεν είναι αρκετά αποδοτικός τρόπος να μεταφέρεις ενέργεια, αλλά αυτός είναι και ο λόγος που δεν έχει εφαρμοστεί μια τέτοια μεθοδολογία για την ηλεκτροδότηση. Φυσικά δεν είναι αυτοί οι δύο, οι μοναδικοί τρόποι. Υπάρχουν και άλλοι τρόποι που έχουν αρχίσει να αναπτύσσονται τελευταία (με τη βοήθεια επαγωγικών συντονισμών).

Και για να πάμε και παρακάτω, όλες οι πιο θεαματικές (υπερόπλα κλπ) εφευρέσεις που του αποδίδονται, έχουν σχέση με τον φωτοφόρο αιθέρα (Tesla waves κλπ) του οποίου ήταν οπαδός. Έχουν να κάνουν δηλαδή με φυσική του 19ου αιώνα που ξεπεράστηκε τόσο από το πείραμα, όσο και από τη θεωρία. Αλλά με τον "αιθέρα" έχουμε κόλλημα εδώ στο ελλαδιστάν, γιατί ο "αιθέρας" είναι ελληνικό φρούτο. Καταιγίδα εν κρανίω, τι να λέμε τώρα.

Τέλος πάντων, ποια είναι η ουσία; Η ουσία είναι ότι ο Tesla ήταν ένας πραγματικά μεγάλος εφευρέτης (ηλεκτρολόγος), που τον έφαγε το σύστημα και τα συμφέροντα της εποχής όταν ήταν ζωντανός, αλλά τον έχουν πνίξει σε ακόμα χειρότερα σκατά μετά θάνατον. Και είναι τόσο βαθιά τα σκατά στα οποία τον έχουν ρίξει οι fans του παραμυθιού και της βλακείας, που αμφιβάλω πάρα πολύ αν θα καταφέρει να βγει ποτέ.

Και αναμένουμε και τραγικότερη συνέχεια. Επόμενο θύμα τις προσεχείς εβδομάδες, θα είναι ο Κωνσταντίνος Καραθεοδωρή, που ως γνωστόν είναι και δάσκαλος του Einstein και του έκανε και φροντιστήρια.


----------------------------------
Update (19/5/10): Κάποιος άνοιξε θέμα στο forum του pyles.tv με τίτλο:
"Ενας Vagelford μαζεύει κλικ για το Blog του βρίζοντας σας κ. Χαρδαβέλλα!!"

Με αφορμή αυτό, πρέπει να πω κάτι. Φίλε αναγνώστη, το κείμενο αυτό απευθύνεται σε εσένα. Κατ' επέκταση αν βρίζει κάποιον, βρίζει εσένα. Βρίζει εσένα που ζεις ακόμα στον μεσαίωνα. Εσένα που αναζητάς τα μαγικά παραμυθάκια και απορρίπτεις συνειδητά την γνώση και την πρόοδο. Εσένα που τρέχεις σε καρμικούς αστρολόγους και σε μέντιουμ που μιλάνε με τον άλλον κόσμο και ψάχνεις την μαγεία που προσφέρουν οι διάφοροι mentalists, ενώ πετάς στα σκουπίδια την πραγματική μαγεία και ομορφιά του κόσμου μας. Εσένα που πιστεύεις σε κούφιες Γαίες και Νεφελίμ από τον Σείριο. Εσένα που αναζητάς την τρομολαγνεία των υπερόπλων και των κοσμικών καταστροφών από αόρατους πλανήτες ή υπερφυσικές κοσμικές δυνάμεις. Εσένα που σε τελική ανάλυση, διαβάζεις όλα αυτά και θεωρείς ότι γράφτηκαν για εσένα. Και μετά αν θέλεις αφορά και αυτούς που τα εμπορεύονται όλα αυτά.

Πέμπτη, 13 Μαΐου 2010

Το κοράκι...

Δύσκολη περίοδος.

Η συζήτηση παντού είναι για τα οικονομικά μέτρα. Είχα καιρό να δω τηλεόραση, αλλά είπα να παρακολουθήσω κανένα δελτίο και καμία εκπομπή αυτές τις ημέρες για να ενημερωθώ λίγο. Μέγιστη μαλακία. Ελάχιστη ουσία και πολύ μιζέρια. Και μέσα σε όλα αυτά, έχω και το διδακτορικό που πρέπει να τελειώσω. Όπως είπε και ο Χριστοδούλου, πρέπει να είσαι πολύ χοντρόπετσος για να μην σε επηρεάζει η περιρρέουσα ατμόσφαιρα. Τυχεροί όσοι είναι έξω. Οικονομία λοιπόν γιατί οι καιροί είναι δύσκολοι. Πως μεταφράζεται αυτό; Μου έλεγε της προάλλες ο καθηγητής με τον οποίο συνεργάζομαι ότι έκοψε τον καφέ και την τυρόπιτα από το κυλικείο, περίπου 3 euro την ημέρα, δηλαδή πες 60 euro το μήνα. Και στο supermarket, μόνο με αυστηρή λίστα τα ψώνια. Όπως το υπολόγισε πάντως, βγαίνουν. Με δύο μισθούς και δύο παιδιά τα καταφέρνουν, οριακά. Εμείς σήμερα καταθέσαμε τις πινακίδες του αυτοκινήτου, γλιτώνεις τουλάχιστον τις ασφάλειες και τις βενζίνες. Θα κόψουμε και την γραμμή του τηλεφώνου που έχω εγώ, αυτή με την σύνδεση στο internet. Είχαμε από παλιά δύο γραμμές. Τον πούλο η μία τώρα. Τι να κάνεις. Οικονομία από όπου μπορείς.
Πολύ μίζερα όλα αυτά. Σαν να σε πλακώνει μια σκιά.

the RAVEN

Once upon a midnight dreary, while I pondered weak and
weary,
Over many a quaint and curious volume of forgotten
lore -
While I nodded, nearly napping, suddenly there came a
tapping,
As of some one gently rapping, rapping at my chamber
door -
`'Tis some visiter,' I muttered, `tapping at my
chamber door -
Only this, and nothing more.'

Ah, distinctly I remember it was in the bleak
December,
And each separate dying ember wrought its ghost upon
the floor.
Eagerly I wished the morrow; - vainly I had sought to
borrow
From my books surcease of sorrow - sorrow for the lost
Lenore -
For the rare and radiant maiden whom the angels named
Lenore -
Nameless here for evermore.

And the silken, sad, uncertain rustling of each purple
curtain
Thrilled me - filled me with fantastic terrors never
felt before;
So that now, to still the beating of my heart, I stood
repeating
`'Tis some visitor entreating entrance at my chamber
door -
Some late visitor entreating entrance at my chamber
door; -
This it is and nothing more.'

Presently my soul grew stronger; hesitating then no
longer,
`Sir,' said I, `or Madam, truly your forgiveness I
implore;
But the fact is I was napping, and so gently you came
rapping,
And so faintly you came tapping, tapping at my chamber
door,
That I scarce was sure I heard you' - here I opened
wide the door; -
Darkness there and nothing more.

Deep into that darkness peering, long I stood there
wondering, fearing,
Doubting, dreaming dreams no mortal ever dared to
dream before
But the silence was unbroken, and the stillness gave no
token,
And the only word there spoken was the whispered word,
`Lenore?'
This I whispered, and an echo murmured back the word,
`Lenore!'
Merely this and nothing more.

Back into the chamber turning, all my soul within me
burning,
Soon again I heard a tapping somewhat louder than
before.
`Surely,' said I, `surely that is something at my
window lattice;
Let me see then, what thereat is, and this mystery
explore -
Let my heart be still a moment and this mystery
explore; -
'Tis the wind and nothing more!'

Open here I flung the shutter, when, with many a flirt
and flutter,
In there stepped a stately Raven of the saintly days
of yore;
Not the least obeisance made he; not a minute stopped
or stayed he;
But, with mien of lord or lady, perched above my
chamber door -
Perched upon a bust of Pallas just above my chamber
door -
Perched, and sat, and nothing more.

Then this ebony bird beguiling my sad fancy into
smiling,
By the grave and stern decorum of the countenance it
wore,
`Though thy crest be shorn and shaven, thou,' I said,
`art sure no craven.
Ghastly grim and ancient raven wandering from the
nightly shore -
Tell me what thy lordly name is on the Night's
Plutonian shore!'
Quoth the Raven, `Nevermore.'

Much I marvelled this ungainly fowl to hear discourse
so plainly,
Though its answer little meaning - little relevancy
bore;
For we cannot help agreeing that no living human being
Ever yet was blessed with seeing bird above his
chamber door -
Bird or beast above the sculptured bust above his
chamber door,
With such name as `Nevermore.'

But the Raven, sitting lonely on the placid bust,
spoke only,
That one word, as if his soul in that one word he did
outpour.
Nothing further then he uttered - not a feather then
he fluttered -
Till I scarcely more than muttered `Other friends have
flown before -
On the morrow he will leave me, as my hopes have flown
before.'
Then the bird said, `Nevermore.'

Startled at the stillness broken by reply so aptly
spoken,
`Doubtless,' said I, `what it utters is its only stock
and store,
Caught from some unhappy master whom unmerciful
disaster
Followed fast and followed faster till his songs one
burden bore -
Till the dirges of his hope that melancholy burden
bore
Of "Never-nevermore."'

But the Raven still beguiling all my sad soul into
smiling,
Straight I wheeled a cushioned seat in front of bird
and bust and door;
Then, upon the velvet sinking, I betook myself to
linking
Fancy unto fancy, thinking what this ominous bird of
yore -
What this grim, ungainly, ghastly, gaunt and ominous bird of
yore
Meant in croaking `Nevermore.'

This I sat engaged in guessing, but no syllable
expressing
To the fowl whose fiery eyes now burned into my
bosom's core;
This and more I sat divining, with my head at ease
reclining
On the cushion's velvet violet lining that the
lamp-light gloated o'er,
But whose velvet violet lining with the lamp-light
gloating o'er,
She shall press, ah, nevermore!

Then, methought, the air grew denser, perfumed from an
unseen censer
Swung by Seraphim whose foot-falls tinkled on the
tufted floor.
`Wretch,' I cried, `thy God hath lent thee - by these
angels he has sent thee
Respite - respite and nepenthe from thy memories of
Lenore!
Quaff, oh quaff this kind nepenthe, and forget this
lost Lenore!'
Quoth the Raven, `Nevermore.'

`Prophet!' said I, `thing of evil! - prophet still, if
bird or devil! -
Whether tempter sent, or whether tempest tossed thee
here ashore,
Desolate yet all undaunted, on this desert land
enchanted -
On this home by horror haunted - tell me truly, I
implore -
Is there - is there balm in Gilead? - tell me - tell
me, I implore!'
Quoth the Raven, `Nevermore.'

`Prophet!' said I, `thing of evil! - prophet still, if
bird or devil!
By that Heaven that bends above us - by that God we
both adore -
Tell this soul with sorrow laden if, within the
distant Aidenn,
It shall clasp a sainted maiden whom the angels named
Lenore -
Clasp a rare and radiant maiden, whom the angels named
Lenore?'
Quoth the Raven, `Nevermore.'

`Be that word our sign of parting, bird or fiend!' I
shrieked upstarting -
`Get thee back into the tempest and the Night's
Plutonian shore!
Leave no black plume as a token of that lie thy soul
hath spoken!
Leave my loneliness unbroken! - quit the bust above my
door!
Take thy beak from out my heart, and take thy form
from off my door!'
Quoth the Raven, `Nevermore.'

And the Raven, never flitting, still is sitting, still
is sitting
On the pallid bust of Pallas just above my chamber
door;
And his eyes have all the seeming of a demon's that is
dreaming,
And the lamp-light o'er him streaming throws his
shadow on the floor;
And my soul from out that shadow that lies floating on
the floor
Shall be lifted - Nevermore!

Poe.


Άλλο πράγμα ξεκίνησα να γράψω... αλλά βγήκε αυτό...

And the Raven, never flitting, still is sitting, still
is sitting
On the pallid bust of Pallas just above my chamber
door;
And his eyes have all the seeming of a demon's that is
dreaming,
And the lamp-light o'er him streaming throws his
shadow on the floor;
And my soul from out that shadow that lies floating on
the floor
Shall be lifted - Nevermore!

Πέμπτη, 6 Μαΐου 2010

3 νεκροί...

Στην παρακάτω εικόνα ο κ. Βγενόπουλος, με την συνοδεία της προσωπικής του φρουράς, φαίνεται να επιβεβαιώνει μετά από επίμονες ερωτήσεις των παρευρισκομένων ότι οι νεκροί στο υποκατάστημα της τράπεζάς του ήταν τρεις



Οι φήμες ότι με την εν λόγο χειρονομία αναφέρεται σε 3 μεγάλες μεταγραφές που αναμένονται στον παναθηναϊκό, κρίνονται ως ανυπόστατες.


Κυριακή, 2 Μαΐου 2010

NEB XIV - Recent Developments in Gravity

Χρονιά ΝΕΒ (Νεώτερες Εξελίξεις στη Βαρύτητα) πάλι φέτος. Το ΝΕΒ είναι το συνέδριο της κοινότητας της Σχετικότητας στην Ελλάδα, το οποίο πραγματοποιείται κάθε 2 χρόνια. Είχα γράψει για το προηγούμενο, το ΝΕΒ 13, και είχε κάνει και μία εκπομπή σχετικά ο Παντελής Σαββίδης στις "Ανιχνεύσεις", όπου είχε συνεντεύξεις από τους συμμετέχοντες του συνεδρίου και έκανε συζήτηση με τους διοργανωτές.

Το συνέδριο φέτος θα γίνει στα Γιάννενα, 8 - 11 Ιουνίου, και το διοργανώνουν ο Λέανδρος Περιβολαρόπουλος και η Παναγιώτα Καντί (με την βοήθεια και των υπολοίπων της κοινότητας.

Το poster του συνεδρίου είναι το παρακάτω:



Το συνέδριο έχει ως θεματολογία:

Cosmology (Dark Energy, Dark Matter, CMB etc)
Gravitational Waves
Alternative Theories of Gravity
Relativistic Astrophysics
Mathematical Relativity
Quantum Gravity


Οι βασικοί ομιλητές θα είναι:

J. A. Font (U. of Valencia)
C. Frenk (U. of Durham)
V. Frolov (U. of Alberta)
R. Gregory (U. of Durham)
O. Lahav (UCL London)
S. Sarkar (U. of Oxford)
J. Sola (Barcelona U.)
R. Woodard (U. of Florida)


και υπάρχουν και οι keynote speakers:

L. Amendola (U. of Heidelberg)
I. Bakas (U. of Patras)
K. Dimopoulos (U. of Lancaster)
D. Giannios (Princeton U.)
E. Kiritsis (U. of Crete)
N. Mavromatos (Kings College (London))
D. Polarski (U. Montpellier II)
M. Sakellariadou (Kings College (London))
T. Sotiriou (U. of Cambridge)
N. Tetradis (U. of Athens)
C. Tsagas (U. of Thessaloniki)


Τα abstracts των ομηλιών, μπορεί να τα βρει κανείς εδώ: Abstracts.

Να δούμε πως θα πάμε που δεν παίζουν λεφτά.